ANALYSIS OF THE ROLE OF ISLAMIC EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN ADOPTING ENVIRONMENTALLY FRIENDLY TECHNOLOGY

Farida Isnaini

Abstract


The purpose of this study is to discuss the Analysis of the Role of Islamic Educational Institutions in Adopting Environmentally Friendly Technology, the method used to conduct this study is Library Research, The conclusion of this study emphasizes the importance of integrating religious values in environmental awareness, the role of religious organizations in conservation initiatives, and cross-sector collaboration in the adoption of green technology in Islamic schools. Religious values play a significant role in shaping individual awareness of environmental responsibility as part of moral and spiritual obligations. Participation of faith-based communities is able to encourage conservation initiatives through environmentally friendly campaigns and practices. In addition, collaboration between Islamic educational institutions, the government, and the technology industry encourages the adoption of green technology in schools, creating a sustainable environment and forming a more environmentally conscious generation.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2020). Pemerintah dan Teknologi Hijau di Sekolah-sekolah: Sebuah Kajian Kebijakan. Yogyakarta: Pustaka Islam.

Abdullah, S. (2020). Kampanye Hijau dan Partisipasi Komunitas di Jakarta. Jakarta: Pustaka Islam.

Abdullah, S. (2020). Partisipasi Komunitas dalam Pengelolaan Lingkungan di Sekolah-sekolah Islam. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Azizah, N. (2021). "Kolaborasi Lembaga Pendidikan dan Teknologi untuk Lingkungan Berkelanjutan." Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 8(4), 92-105.

Fadli, A. (2019). Pengelolaan Lingkungan di Sekolah Islam: Praktik Teknologi Hijau di Indonesia. Bandung: Al-Mizan.

Fadli, A. (2019). Sistem Pengolahan Air Limbah di Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Fadli, A. (2020). Pendidikan Lingkungan Melalui Teknologi Hijau. Bandung: Al-Mizan.

Fauzan, A. (2021). "Strategi Implementasi Teknologi Ramah Lingkungan di Pesantren." Jurnal Manajemen Pendidikan, 18(3), 89-102.

Hidayah, S. (2022). "Peran Komunitas dalam Mendukung Lembaga Pendidikan Ramah Lingkungan." Jurnal Sosial dan Pendidikan, 11(2), 54-68.

Hidayat, I. (2021). Pendidikan Islam dan Lingkungan: Integrasi Nilai Spiritual dalam Kurikulum Hijau. Yogyakarta: Penerbit Irsyad.

Hidayat, I. (2022). Pendidikan Lingkungan Berbasis Islam di Sekolah-sekolah Indonesia. Yogyakarta: Penerbit Irsyad.

Hidayat, M. (2020). "Integrasi Teknologi Ramah Lingkungan dalam Kurikulum Madrasah." Jurnal Pendidikan Lingkungan, 9(1), 45-58.

Iskandar, M. (2021). Inovasi Teknologi Hijau dan Kolaborasi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Safira.

Maulana, R. (2021). Pengelolaan Sampah Berbasis 3R di Pesantren Jawa Barat. Bandung: Al-Mizan.

Maulana, R. (2021). Peran Guru dalam Pendidikan Lingkungan Berbasis Islam. Surabaya: Paramita.

Nasution, Z. (2020). Ajaran Al-Qur'an tentang Lingkungan dan Implementasinya dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Islam.

Nur, F. (2021). "Pendidikan Lingkungan Berbasis Nilai-nilai Islam: Sebuah Tinjauan." Jurnal Keislaman dan Lingkungan, 6(2), 110-125.

Purnama, A. (2020). Green School dan Inovasi Teknologi Ramah Lingkungan. Bali: Penerbit Alam.

Rahman, A. (2020). "Pemanfaatan Teknologi Energi Terbarukan di Sekolah-sekolah Islam." Jurnal Teknologi Hijau, 7(1), 34-46.

Rahman, H. (2020). Kerjasama Pemerintah dan Sekolah dalam Pengembangan Lingkungan Hijau. Surabaya: Paramita.

Rahman, M. (2019). Bangunan Hijau dan Efisiensi Energi di Pesantren Modern. Jakarta: Pustaka Hijau.

Rahman, M. (2019). Energi Terbarukan dalam Pendidikan Islam: Studi Kasus di Sekolah-sekolah Islam Indonesia. Yogyakarta: Penerbit Al-Kautsar.

Rahmawati, A. (2021). "Teknologi Ramah Lingkungan dalam Perspektif Pendidikan Islam." Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 99-112.

Rahmawati, N. (2020). Inovasi Teknologi Hijau di Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Hijau.

Rahmawati, N. (2020). Panel Surya dan Pengurangan Ketergantungan Energi Fosil di Sekolah Islam. Yogyakarta: Penerbit Safira.

Rahmawati, N. (2021). Kolaborasi Lintas Sektor dalam Pengembangan Teknologi Hijau di Pendidikan. Jakarta: Pustaka Hijau.

Santoso, F. (2019). Peran Industri Teknologi dalam Mendukung Sekolah Berkelanjutan. Bandung: Al-Mizan.

Saragih, P. (2021). Etika Lingkungan dalam Pendidikan Islam. Padang: Andalas Press.

Saragih, P. (2021). Proyek Penanaman Pohon di Sekolah-sekolah Islam Sumatera Barat. Padang: Andalas Press.

Sari, D. (2019). Teknologi Hemat Energi di Sekolah-sekolah Negeri DKI Jakarta. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Suryadi, A. (2020). Pertanian Organik dan Pengelolaan Sumber Daya Alam di Pesantren. Jakarta: Penerbit Safira.

Suryadi, A. (2020). Pertanian Organik di Pesantren: Inovasi Hijau di Jawa Timur. Surabaya: Paramita.

Sutarno, A. (2021). Pengembangan Biofuel di Pesantren Jawa Tengah. Semarang: Penerbit Unggul.

Syafii, M. (2022). "Tantangan dan Peluang Adopsi Teknologi Ramah Lingkungan di Lembaga Pendidikan Islam." Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 67-80.

Usman, T. (2019). "Peran Lembaga Pendidikan Islam dalam Membangun Kesadaran Lingkungan." Jurnal Studi Islam, 11(3), 123-138.

Zulkarnain, I. (2020). "Kurikulum Berbasis Islam dan Lingkungan di Sekolah." Jurnal Pendidikan dan Lingkungan, 15(2), 77-89.

Zulkifli, Z. (2020). Implementasi Teknologi Hijau di Sektor Pendidikan: Studi Kasus di Indonesia. Yogyakarta: Penerbit Hijau.

Zulkifli, Z. (2020). Kebijakan Nasional untuk Sekolah Berkelanjutan di Indonesia. Jakarta: Pustaka Ilmiah.

Zulkifli. (2019). Islam dan Teknologi Hijau: Kontribusi Pendidikan Islam dalam Pelestarian Lingkungan. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Zulkifli. (2021). Teknologi Hijau dan Pendidikan Berkelanjutan di Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Ilmiah.


Article Metrics

Abstract view : 56 times
PDF – 25 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROSIDING FAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS DHARMAWANGSA



Prosiding Fakultas Agama Islam Universitas Dharmawangsa Terindex pada:


PROSIDING FAKULTAS AGAMA ISLAM PUBLISHED BY :

UPT. Penerbitan dan Publikasi Ilmiah
UNIVERSITAS DHARMAWANGSA

Alamat : Jl. K. L. Yos Sudarso No. 224 Medan
Kontak : Tel. 061 6635682 - 6613783  Fax. 061 6615190
Surat Elektronik : ppi@dharmawangsa.ac.id

 

 Creative Commons License

Prosiding Fakultas Agama Islam By Universitas Dharmawangsa is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at
 https://proceeding.dharmawangsa.ac.id/index.php/PFAI/index