CHALLENGES IN INTEGRATING GREEN TECHNOLOGY INTO ISLAMIC EDUCATION

Ifnaldi Ifnaldi

Abstract


The purpose of this study is to discuss the Challenges in Integrating Green Technology into Islamic Education, the method used to conduct this study is Library Research, the results of this study are Islamic educational institutions face challenges in adopting green technology and integrating modern technology into the religious curriculum, but strategic steps can be taken to overcome them. One important effort is to overcome infrastructure limitations with the support of the government and the private sector, which will support the implementation of environmentally friendly technology and technology integration in learning. Collaboration between educational institutions, policy makers, and technology companies is also crucial to creating innovative solutions that are relevant to religious education and technological developments. Curriculum adjustments need to be accompanied by educator training and supportive policies, so that religious education can run in line with the development of modern technology without sacrificing the core values of Islam.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2020). Biaya Implementasi Teknologi Hijau di Sekolah. Surabaya: Paramita.

Abdullah, A. (2020). Filosofi Pendidikan dan Teknologi: Mengintegrasikan Keduanya. Jakarta: Pustaka Islam.

Abdullah, A. (2020). Pembiayaan Infrastruktur Hijau di Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Islam.

Ahmad, I. (2021). Sosialisasi Teknologi Hijau di Kalangan Pendidikan Islam. Jakarta: Penerbit Safira.

Aisyah, Y. (2020). "Peningkatan Kapasitas Guru dalam Implementasi Teknologi Hijau di Sekolah Islam." Jurnal Pengembangan Guru, 10(2), 87-100.

Aziz, A. (2021). Kolaborasi Sektor Swasta dan Pendidikan dalam Teknologi Hijau. Yogyakarta: Pustaka Hijau.

Aziz, A. (2021). Peran Pelatihan dan Infrastruktur dalam Integrasi Teknologi. Yogyakarta: Pustaka Hijau.

Azizah, N. (2021). "Kolaborasi dalam Penerapan Teknologi Hijau di Lembaga Pendidikan." Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 8(4), 92-105.

Fauzan, A. (2021). "Strategi Implementasi Teknologi Ramah Lingkungan di Madrasah." Jurnal Madrasah dan Teknologi, 7(2), 34-46.

Fauzan, F. (2018). Kebijakan Pemerintah dan Teknologi Ramah Lingkungan di Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Islam.

Fauzan, F. (2021). Infrastruktur Teknologi di Sekolah dan Dampaknya terhadap Kurikulum. Bandung: Penerbit Safira.

Fauzan, F. (2021). Teknologi Informasi dan Pendidikan Hijau. Bandung: Penerbit Safira.

Hanafi, R. (2022). "Peran Kurikulum dalam Mengintegrasikan Teknologi Hijau ke dalam Pendidikan Islam." Jurnal Kurikulum dan Pendidikan Islam, 6(1), 50-65.

Haryanto, S. (2019). Pelatihan dan Sosialisasi Teknologi Hijau untuk Pengelola Sekolah. Jakarta: Penerbit Safira.

Haryanto, S. (2020). Kolaborasi dalam Pengembangan Kurikulum Teknologi dan Agama. Jakarta: Penerbit Safira.

Hasanah, L. (2021). "Pendidikan Karakter Berbasis Lingkungan dalam Perspektif Islam." Jurnal Karakter dan Lingkungan, 9(3), 44-59.

Hidayat, M. (2019). Dukungan Kebijakan dalam Integrasi Teknologi di Pendidikan Agama. Bandung: Penerbit Hijau.

Hidayat, M. (2019). Kebijakan Pemerintah dan Dukungan untuk Teknologi Hijau. Bandung: Penerbit Hijau.

Hidayat, M. (2020). "Tantangan dan Peluang Integrasi Teknologi Hijau dalam Pendidikan Islam." Jurnal Pendidikan Lingkungan, 9(1), 45-58.

Hidayat, M. (2020). Peran Latar Belakang Pendidikan Pengelola dalam Pemahaman Teknologi Hijau. Bandung: Penerbit Hijau.

Nasruddin, H. (2019). Tantangan Pengelola Pendidikan Islam dalam Menghadapi Teknologi Hijau. Bandung: Al-Mizan.

Nasruddin, H. (2020). Kendala dan Solusi dalam Penggunaan Teknologi di Pendidikan Agama. Jakarta: Al-Mizan.

Nasruddin, H. (2020). Keterbatasan Akses Teknologi Hijau di Daerah Terpencil. Jakarta: Al-Mizan.

Nasution, I. (2020). Kebutuhan Siswa dan Kurikulum Berbasis Teknologi. Surabaya: Paramita.

Nasution, I. (2020). Kurikulum Berbasis Lingkungan di Sekolah Islam. Surabaya: Paramita.

Rahman, S. (2019). "Membangun Generasi Peduli Lingkungan Melalui Pendidikan Islam." Jurnal Karakter Islami, 13(3), 110-124.

Rahmawati, N. (2018). Pengaruh Teknologi Modern terhadap Pendidikan Agama. Surabaya: Paramita.

Rahmawati, N. (2018). Pengelolaan Air dan Limbah di Sekolah Islam. Surabaya: Paramita.

Rahmawati, N. (2020). Teknologi Hijau dan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Hijau.

Suryadi, A. (2019). Infrastruktur Teknologi Hijau di Sekolah Islam. Yogyakarta: Pustaka Hijau.

Suryadi, A. (2019). Integrasi Kurikulum Pendidikan Agama dan Teknologi Modern. Yogyakarta: Pustaka Pendidikan.

Syafii, M. (2022). "Hambatan dalam Implementasi Teknologi Hijau di Lembaga Pendidikan Islam." Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 67-80.

Usman, T. (2019). "Peran Pendidikan Islam dalam Membangun Kesadaran Lingkungan." Jurnal Studi Islam, 11(3), 123-138.

Zulkarnain, I. (2020). "Kurikulum Berbasis Islam dan Lingkungan di Sekolah." Jurnal Pendidikan dan Lingkungan, 15(2), 77-89.


Article Metrics

Abstract view : 43 times
PDF – 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 PROSIDING FAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS DHARMAWANGSA



Prosiding Fakultas Agama Islam Universitas Dharmawangsa Terindex pada:


PROSIDING FAKULTAS AGAMA ISLAM PUBLISHED BY :

UPT. Penerbitan dan Publikasi Ilmiah
UNIVERSITAS DHARMAWANGSA

Alamat : Jl. K. L. Yos Sudarso No. 224 Medan
Kontak : Tel. 061 6635682 - 6613783  Fax. 061 6615190
Surat Elektronik : ppi@dharmawangsa.ac.id

 

 Creative Commons License

Prosiding Fakultas Agama Islam By Universitas Dharmawangsa is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at
 https://proceeding.dharmawangsa.ac.id/index.php/PFAI/index